Turisme er et erhverv, som Danmark i høj grad lever af allerede nu, men i endnu højere grad skal leve af i fremtiden. Hver gange en turist bor på et hotel, spiser på en restaurant, tager i Legoland, Tivoli, en zoologisk have, eller blot spiser en is på havnen, skaber det aktivitet og omsætning for det danske samfund.


I 2016 omsatte turismen for over 100 milliarder kroner og skabte mere end 122.000 arbejdspladser i hele landet. En stor del af turisterne kommer fra andre lande, og er turismen også et af Danmarks vigtigste eksporterhverv.

 

HORESTA er landets førende branche- og arbejdsgiverforening for hoteller, restauranter, service- og turismevirksomheder med godt 1.800 medlemmer. En af HORESTAs opgaver er at gøre politikerne opmærksomme på, hvad der skal til, for at der kan skabes yderligere vækst og innovation.

 

Internationalt boomer turismen i disse år. De seneste år har vi også i Danmark oplevet et rekordhøjt antal turister. Men skal vi fortsætte den positive vækst, kræver det hårdt arbejde og fokus på, hvordan vi sikrer, at turisterne vælger at rejse til Danmark også i fremtiden. Hvad enten turisten kommer for at holde møde, deltage i en kongres – eller de kommer for at holde ferie, hygge sig, nyde naturen, vores gode mad og de mange unikke oplevelser, som Danmark har at byde på.

 

Det hjælper HORESTA med at sætte fokus på. Det skal sikres, at vi har mange dygtige medarbejdere til at arbejde i branchen. Sikres, at der er mange flyselskaber, som vælger at oprette nye flyruter til Danmark. Sikres, at der fortælles gode historier om Danmark i udlandet. Og mange, mange flere ting. Det er en opgave ikke kun for HORESTA, men alle danskere: at være ambassadører for Danmark.