Når man spiller musik andre steder end i hjemmet, fx i radioen, butikker, caféer og alle andre offentlige steder, skal man betale penge til skaberne af musikken for retten til at gøre det.

 Kunstnerne selv er naturligvis ikke i stand til at finde ud af alle de steder, hvor deres musik er blevet brugt, og de kan heller ikke selv skaffe pengene hjem. Det er derfor, at de er medlemmer af Koda, som udfører dette arbejde for dem. Koda sikrer dem betaling, hver gang deres musik bliver afspillet et offentligt sted. 45.000 danske kunstnere er medlemmer af Koda.

 

Koda indgår aftaler med alle i Danmark, der bruger og udbyder musik andre steder end i hjemmet, og sender pengene videre til de enkelte musikskabere. Koda samarbejder med en lang række lignende selskaber i hele verden, og gennem dem sørger Koda for også at sende penge til de udenlandske kunstnere. På samme måde kommer der penge fra hele verden til de danske musikskabere via Koda.

 

Det er ofte afgørende indtægter for komponisterne og sangskriverne. De arbejder typisk ulønnet, indtil deres musik bliver spillet - hvor og hvor meget er de hverken selv herrer over, eller har mulighed for at overskue, når de slipper deres musik løs på et enormt marked.

 

Og det er et marked, som bare bliver endnu mere kompliceret og uoverskueligt for den enkelte kunstner. Digitaliseringen har ændret vores musikforbrug. Vi lytter til musik på andre måder end før. Det giver spændende muligheder for kunstnerne, men også udfordringer – især fordi alle musikudbydere enten ikke er forpligtet til at betale eller ikke mener, at de skal betale. Derfor har Koda gennem de sidste ti år arbejdet meget på at indgå aftaler omkring digitalisering, og de snakker med politikere både i Danmark og i udlandet.